fredag 11 januari 2013

Sunkhörnans fotoskola Del 1




Traditionellt hackorvsätande i subjektivt perspektiv


Många läsar har förbluffats av den höga kvalité och expressiva kraft som kommer till uttryck i Sunkhörnans bildmaterial. Frågor om teknisk utrustning, handhavande och komposition har inkommit och  det faller sig därför naturligt för mig att dela med mig av mina kunskaper.

Det finns nu för tiden finns en uppsjö av publikationer på glättat papper om digital fotografering, till helt oförskämda priser. Till än större kostnad anordnas även längre och kortare kurser i fotograferingens ädla konst. Godtrogna personer kan få punga ut med en förmögenhet för något som egentligen är mycket enkelt. Man har en kamera, riktar den mot målet och trycker av. Ibland blir det bra ibland sämre. Ju fler bilder man tar desto större är chansen att någon blir bra (det är därför proffsfotografer tar så oherrans många bilder).



Kameran
Helst hade jag naturligtvis velat ha en gammal hederlig kamera med film. Men då den gamla systemkameran blev stulen redan för flera decennier sedan (må alla kameratjuvar drabbas pulserande karbunklar) och senare kameror på något sätt försvunnit eller gått sönder kände sig redaktören föranlåten, att inför en längre resa 2004, köpa en modern digital småkamera av det japanska märket Nikon. Den kostade närmare tre tusen kronor och det sved i skinnet på en person som är allergisk större utgifter. Hela 3,2 megpixlar, rörliga bilder med ljud, inbyggd blixt och en zoom fick man dock på köpet och svedan lade sig något. Efter som den fortfarande fungerar nio år senare får man väl i dessa tider anse att den varit prisvärd (även om den knappast är skottsäker såsom Nikons tidigare kameror hade rykte om sig att vara efter en att en pressfotograf kommit i eldlinjen under ett uppdrag). nåja, man kan inte begära för mycket i dessa dagar.
Den spegelvända texten beror på att fotografen så fiffigt använt spegeln för att fotografera sin egen kamera.


Vid fotografering kan man naturligtvis använda vilken kamera som helst och de blir självfallet inte omoderna i första taget. Allt annat tal är bara konsumtionspropaganda så att kamerafabrikanternas försäljarna skall kränga fler kameror och göra sig en hacka på vår blåögdhet.

Att impertinta ungdomar uttrycker åsikter om min kamerautrustnings ålder och utseende tar jag enbart som en komplimang och som en bekräftelse på att jag ligger någotsånär rätt i tiden (även om en Rolleiflex utseendemässigt hade varit mer på sin plats (här skulle jag kunna göra en lång utläggning om varför gamla saker alltid är stiligare än nya, men jag sparar den till ett senare tillfälle).

Några bilder för att visa fotograferingens grundläggande idé. Vi börjar med några landskap.
Fartfylld fjällbild som förmedlar rörelse i en stilla natur
Finland- en bild i genren moderna ruiner där zoomfunktionen ansträngts till max

 Det pulserande nöjeslivet ger självfallet upphov till en mängd motiv. Ljusförhållandena i dessa lokaler leder till märkliga effekter som den uppmärksamme fotografen självfallet utnyttjar.
Omsorgsfullt arrangerad vimmelbild där deltagarnas anonymitet framstår som central

Festivalsommar i Sverige - Fotografiet förmedlar känslan av en närmast tropisk backanal

Spännande interiörbilder har länge varit Sunkhörnans kännetecken. Några nya och någon favorit i repris.
Diskbänksrealism när den är som bäst
Badrumsrealism - en subgenre där varje skäggstrå uppfattas som viktigt
Närgången strukturstudie hos en bordsyta - avantgardistiskt nyskapande vinkel

                                     
                                           Den klassiska spisen - ett favoritmotiv i ständig förändring. Verklighetsbaserat reportagefoto.
Hallen, en sällan dokumenterad yta, är serie bilder som väckt stor uppmärksamhet

Bebyggelse och stadsbilder är en annan motivkrets som ligger redaktören varmt om hjärtat. Gärna då mindre orter utanför storstadsområdena.
En plantering i Torsby - Sällan framstår landsortskommunens villkor så klart som i denna bild.

Konstmarknaden i Haparanda. Färg och form i en helhet på metanivå. Även här har fotografen omsorgsfullt undvikit att ansikten på något sätt skulle komma att dominera bilden.

 Röda Korset sprider second handtrenden i Hoting. Stillsam betraktelse över det glest befolkade inlandet i Norrland.
Helgdagskväll i Jämtland - Det pulserande nöjeslivet i Strömsund. De stora ytorna i den norra delen av landet speglas i hur mycket asfalt som omger det centrala motivet.



Nästa gång tar vi en titt på naturfotograferingens ädla konst. Att kunna fånga det vilda genom linsens öga är en källa till mycken glädje för de som har förmågan.

1 kommentar:

Joakim sa...

Fantastiskt bilddokument. Just glesbygden fångar du med stor nerv och realism.