tisdag 7 april 2009

Sunkhörnan tar en titt på växtligheten i hemmet


När solens strålar ökar i styrka så här på vårkanten är det dags att titta över den del av inredningen som tillhör floras rike. De levande organismer som omvandlar koldioxid till syre, gör livet möjligt och är jordens lungor. Tyvärr ser det ut som de lungor jag förvarar i min lägenhet lider av rökhosta, tuberkulos eller lungcancer. De tar verkligen inte sin uppgift som syresättare på allvar.

Vi ser här två exemplar av typiska gröna växter som tröttnat på sin uppgift som gröna växter och i stället hänger sig åt bete sig som bruna växter. Varför? Förmodligen någon form av protest. Den lille taggige gynnaren intill inte alls ser lika obstinat ut. Denna lilla suckulent har för övrigt följt mig under snart trettio år utan omvårdnad och utan att förändra sig det minsta. Lever den eller är den i coma? Vem vet.

Till höger om den står en lite mindre planta som ännu inte bestämts sig för om den skall vara grön eller brun. Jag får en känsla av att något fattas den. Förmodligen får jag konsultera någon kännare för att få reda på vad det skulle kunna vara.


För den som tycker att växter är alldels för komplicerat att sköta kan jag rekommendera något från mineralriket. Exempelvis en sten. De är härdiga och klarar sig med minimal skötsel, en dammtorkning då och då är allt som behövs. Kan användas som fönsterstopp, bokstöd eller som tillhygge vid hangemäng i hemmet. Denna vackra sten har använts i diskusträning och som brevpress och är fortfarande fullt funktionsduglig. En vacker gråsten eller åtminstone vacker grå sten.
Vilken art denna sten tillhör är oklart.

Kanske är det här med gröna växter ändå en överdrift. Det finns ju andra stilideal. En av mina främsta inspirationskällor i inredning är ett turisthotell i en serbisk småstad (om detta hotell skulle man kunna skriva en lång bok). Växterna där stod utplacerade i hemsnickrade lådor på de mest märkliga platser. De hade samtliga någon egendomlig nyans mellan grönt och brunt. Först efter en lång stund begrep jag att det var konstgjorda plastväxter. Vissna plastväxter är definitivt ovanligt på alla bredgrader. Var de köpta i denna kulören eller hade en lång tid av misskötsel fått även dessa härdiga falsarier att skrumpna ihop?

Inga kommentarer: